torstai 10. maaliskuuta 2022

Hullu hatuntekijä pikku myyn twistillä

Täytin viime viikolla 28- vuotta. En koe ikäkriisia, ei pelota kulkea kohti maagista kolmeakymmentä. Olen saanut elää, kokea ja oppia. Olo on kuitenkin jollain tavoin ristiriitainen. Toisaalta koen edelleen olevani pieni tyttö tässä hullussa maailmassa ja toisaalta olen elänyt sen verran kauan, että olen saanut nähdä tämän elämän erinäisiä kulmia. Vuodet ovat opettaneet miten eri kulmiin kannattaa törmäillä. Välillä täysillä syvään päähän ja välillä kevyempää kelluntaa (onneksi). 

Näiden vuosien kunniaksi ajattelin pohtia 10 faktaa itsestäni tai muuten vain havaintojani tästä elämästä.

1. Olen maailman malttamattomin ihminen. Tämä näkyy suunnilleen kaikessa mitä teen. Pastankin voi syödä puoliksi raakana ellei jaksa odotella sen keittymistä. Tässä myös syy miksen juuri tee ruokaa. Jonottaminen, odottaminen ja asioiden etenemättömyys ovat tuskaa.

2. Olen hyvin ankara itselleni, joka näkyy eniten siinä miten itseni kanssa käyn keskustelua. Tätä on työstetty ja tullaan työstämään vielä varmasti vuosia. Monesta asiasta seuraa liian herkästi jonkinlaista morkkista eikä itselleen soisi tarpeeksi armoa. Toivonkin itseltäni tulevaisuuteen paljon enemmän itsemyötätuntoa. 

3. Olen tunneihminen ja se liitettynä malttamattomuuteen vaatii läheisiltäni pitkää pinnaa. Toisaalta päätöksenteossa osaan olla myös hyvin rationaalinen. 

4. Terapia on parasta mitä rahalla saa. Mun ensimmäiset oireilut mielen kanssa ovat alkaneet jo 9 vuotta sitten. Meni vuosia että sain apua ja vielä enemmän vuosia siihen, että sain oikeanlaista apua. Mä oon aina tippunut väliin missä olo ei oo täysin normaali, muttei liian sairaskaan. Se on ollut haastavaa ja oon tänä päivänä itsestäni tosi ylpeä siinä minkä työn oon tehnyt mun mielen hyväksi. Kärsiminen asioista joihin voi vaikuttaa on typerintä mitä tässä lyhyessä elämässä voi tehdä, mutta se voi vaatia todella paljon jaksamista ja halua löytää ratkaisu. 

5. Rakastan eläimiä ja eläimiin liittyvät asiat saa mussa aikaan suuria tunnereaktioita. Oon vähän sitä mieltä, että ihminen joka ei pidä eläimistä on jollain tavalla epäilyttävä. 

6. Olen opetellut paljon yksinolemista ja vasta nyt voin sanoa ajoittain nauttivani siitä. Liian pitkä yksinolo aiheuttaa kuitenkin ahdistusta ja lähinnä pakoreaktion. Pitkään vältin tilanteita joissa joudun olemaan yksin liian pitkään. Harjoittelu tekee kai mestarin. 

7. Lempiruuat lohi, kalapuikot ja kermaviilikastike. Aina. Mä en tiedä mikä fiksaatio mulla on kalapuikkoihin. Ja niiden pitää olla koulun kalapuikkoja, ei pannulla tai ravintolassa tehtyjä. 

8. Oon vähän arka uusien ihmisten kanssa. Tai en tiedä onko arka oikea sana, mutta musta aika herkästi näkee jos en pidä jostain. En jaksa enää nykyään juuri nähdä vaivaa miellyttääkseni ketään puolituttua. Toisaalta koen, että mun läheisille oon erittäin lojaali ja aina heidän puolellaan. Joten jos musta saa ystävän, niin oon aika hyvä ystävä omasta mielestäni. 

9. Oon melankolinen romantikko, joka nauttii suomalaisista rakkauslauluista. Rakastan haaveilua ja kaiken panikoinnin keskellä jaksan uskoa parempaan huomiseen. 

10. Oon vähän taiteellinen vanha sielu joka ei niin nauti baareissa riekkumisesta. Nautin kirjoista, maalaamisesta, taiteesta ja kaikesta vähän oudosta. Voisin kuvailla olevani vähän kuin hullu hatuntekijä pikku myyn twistillä. 

Viimeiset kaksi vuotta koko maailma on ollut poikkeustilassa eikä meno maailmassa näytä juuri rauhoittuvan. Toivon kuitenkin rauhaa niin koko maailmalle kuin oman pääni sisään. Odotan innolla tulevia vuosia ja vanheneminen tuntuu ihan kivalta. Uskon, että jokainen päivä opettaa jotain uutta. 

Näihin tunnelmiin,

Heidi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos <3