keskiviikko 25. huhtikuuta 2018

Minne sä juokset

Kun pienenä tyttönä itkin matematiikan laskuja, muistan miettineeni kuinka isona tyttönä päätän itse mitä teen ja mitä en tee. Jo tuolloin rakensin itselleni perfektionismin temppeliä, jossa pyrkimys on jatkuvasti parhaaseen lopputulokseen. Mitä vanhemmaksi olen kasvanut, sitä paremmin olen ymmärtänyt tuon parhaan tuloksen jatkuvan karkuun juoksun. Yhteen etappiin pääseminen avaa jälleen uuden tavoitteen. Maalia ei ole. Tavoitteet ovat hyviä silloin, kun osaa pysähtyä nauttimaan jo saavutetuista suorituksista.

Kun kuitenkin tavoitteeseen päästessä jäljelle jää tyhjä olo ja ajatus seuraavasta projektista, on jotain vialla. Kun loppuun suoritettua harjoittelua ei tee mieli juhlistaa viinilasilla vain siksi, ettei koe saavuttaneensa mitään riittävän suurta, on aika tehdä korjausliike. Mitä vanhemmaksi tulen, sitä enemmän olen tehnyt töitä oman mieleni ja henkisen hyvinvointini kanssa. Olen tavannut niin vapaa-ajalla kuin työni kautta monta uupunutta, ahdistunutta nuorta ja aikuista. Olen oppinut, miten tähän astisen elämäni elämäntapani ovat syöneet energiatasojani salakavalasti jo vuosien ajan. Elämäntavoillani en tarkoita jatkuvaa dokaamista, röökin polttoa tai roskaruuan syömistä. Tarkoitan itseni piiskaamista, jatkuvaa tavoittelua ja muutoksia, joihin lopulta on mahdotonta sitoutua.

Olen itsenäinen, vahva ja myös itsepäinen enkä koe ulkomaailman ohjaavan ajatteluani. Suurin vastustajani on oma pääni ja omat ajatukseni, joiden kanssa olen joutunut työskentelemään. On ristiriitaista myöntää omat heikkoudet, joita toisaalta pidän myös vahvuuksina. Olen tuottelias, tunnollinen ja pyrin tekemään asiat parhaan mukaan. Toisaalta kuitenkin, nämä piirteet ovat jo kahdesti ajaneet minut sille reunalle, jolle on pakko istahtaa kun jatkaminen eteenpäin tuntuu mahdottomalta. Koen osaavani muiden ohjauksen ja auttamisen, mutta lopulta oman itsensä kanssa työskentely on kaikkein haastavinta.

Tänään toivoisin voivani palata noiden matematiikan laskujen pariin, en itkisi. Mutta mennyttä ei saa takaisin. Kohti parempaa tulevaa voi tavoitella. Kohti tulevaa on kuljettava. Ja lopulta, siitä on osattava nauttia.

Näihin tunnelmiin,
Heidi



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos <3