tiistai 2. joulukuuta 2014

Altaan vanki

Olen vieraillut muutamia kertoja delfinaariossa. Olen haaveillut joskus pääseväni paikan päälle katsomaan maailmankuulua Sea Worldin ''Shamu showta'' - miekkavalasnäytöstä. Mun mielestä on uskomattoman hienon näköistä kun ihmisen ja eläimen välillä on niin suuri yhteisymmärrys. Kaikki ne temput ja niiden vaatima taito. Se on taianomaista. Tai se oli.

Nähtyäni dokumentin Blackfish, totuus potkaisi mua kovaa. Nyt mua lähinnä hävettää etten ikinä ajatellut asiaa tarkemmin. Oon oikeesti jotenkin naiviisti ajatellut että niillä eläimillä on ihan jees olla siellä, ja että ne nauttii esiintymisestä. Ensinnäkin jos liki 7 metrinen, 5400kg painava miekkavalas ängetään 6m leveään ja 9m syvään betonialtaaseen, jossa ei ole mitään virikkeitä, ei edes valoja, niin voiko se hyvin. No ei voi. Se on helvetti tottunut luonnossa uimaan 160 km päivässä. Toiseksi, kukaan ei saa ruokaa, jos yksikin valas epäonnistuu harjoituksissa. Niin mitäpä sitten. Sitten ne syö toisiaan. Tai tappaa kouluttajiaan. That`s fine. Ja kolmanneksi, lähes jokaisen vankeudessa elävän miekkavalaan evä on taipunut, koska se on stressaantunut. Kyllä munkin pää vinksahtaisi, jos olisin pimeessä huoneessa loppuelämäni nälissäni ja mun seuralainen olisi ihminen jota vihaan. 

Mun silmät pyörähti päässä kun dokumentissa kävi ilmi kuinka paljon sontaa oppaat puhuu vierailijoille. Joko niiden älykkyysosamäärä ei ylitä nollaa tai sitten ne on vaan pakotettu valehtelemaan. Ei kukaan voi tosissaan luulla että miekkavalaat elää vankeudessa pidempään kuin luonnossa. Että se on jotenkin niiden pelastus että ne vangitaan. Ei mee jakeluun. Oppaat myös väittävät että kun miekkavalaat vanhenevat, suurimmalla osalla taipuu evä. Se on kuulemma ihan normaalia. Jännä juttu että luonnossa se tapahtuu 1% valaista.

Kaiken takana on Sea Worldin johtoryhmä, joka yrittää viimeiseen asti pitää pystyssä miljardien arvoisen merimaailman. Ilman minkäänlaisia tunnontuskia, heille valehtelu on päivän sana.
Ihminen on maailman vaarallisin peto.

Hyvää yötä, Heidi.





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos <3